AQUA MAMA - Leds av erfarna barnmorskor. Konceptet är framtaget av barnmorskor, sjukgymnast och vattengympainstruktörer i samråd med gravida kvinnor

Vattengymnastik
Vi genomför ett vattengympapass i varmvattenbassäng och som är särskilt utvecklat för gravida kvinnor. Barnmorskor, vattengympa-instruktörer och personliga tränare har tillsammans med ”våra mammor” kontinuerligt utvecklat detta moment så att det skall passa den gravida kvinnans behov och förutsättningar.
Vattnet ger i sig en unik förutsättning då dess egenskaper används för att ge effektiv och skonsam träning för hela kroppen. Vattenmotståndet bjuder tröghet i rörelserna samtidigt som belastningen på kroppen är liten eftersom vi i vattnet endast väger 15 % av kroppsvikten.

Avslappningsmeditation
Genom olika avslappningsövningar hämtas inre kraft för att lära känna din kropp bättre. Tillsammans med massagen så får kroppen an härlig och välförtjänad ”spakänsla”.
 
Mamma-babymeditation
Varje pass avslutas med meditation där du får tillfälle att fokusera på kontakten med barnet i magen. Stanna upp, njut av stunden och tillåt dig bara vara gravid för en stund.

Varför vattengympa när man är gravid

Skäl -I vattnet väger man bara 15 % av sin egentliga kroppsvikt. Det gör att det inte blir någon belastning på leder och ligamenten stärker och stabiliserar bäckenen. Många kvinnor med bäckenbottenbesvär mår bättre efter att ha tränat vattengympa. Man kan bestämma själv hur hårt man vill träna – speciella vantar med "hud mellan fingrarna" ökar motståndet, alternativt hantlar som ökar motståndet i vattnet och ökar turbulensen.
Ökar blodcirkulationen och ger maximal syresättning i moderkakan. Ökar blodcirkulationen. Den mentala träningen ökar tilliten till den egna kroppens förmåga. Andningsövningarna ger dig ett verktyg när det väl är dags att föda.
 
Tänk på!
-Du kan börja vattengympa när som helst under din graviditet. Men många väljer att börja efter vecka 20, då det blir svårt att fortsätta med sin vanliga träning. Det då också hög tid att börja förbereda sig mentalt inför födandet. Mår man bra så kan man fortsätta ända fram till förlossningen.
- Om du har grova bäcken besvär bör du rådfråga din barnmorska/sjukgymnast innan du börjar träna.
- Om du komplikationer i samband med din graviditet så rådgör först med din barnmorska.
- Du ska inte bada om vattnet har gått.

Varmt välkommen att kontakta oss du har ytterligare frågor eller funderingar!